zondag 30 maart 2014

Woensdag, 26 maart

Vandaag moest ik heel vroeg opstaan. Ik moest al om 7u15 op school zijn. De leerkrachten van het tweede leerjaar gingen naar een bijscholing over een nieuwe handleiding van wiskunde. Ik kon van op school meerijden met de leerkracht van het andere tweede.
Ze hadden vorig jaar al enkele trainingen gehad in verband met deze handleiding. Vandaag zou het meer gaan over coaching. Het was zo dat de leerkrachten de handleiding al moesten gebruiken of zeker al eens doorgenomen hebben. Dit was in geen enkele school het geval. Ze konden dus de leerkrachten niet gaan helpen met hun vragen omdat ze deze nog niet hadden doorgenomen. Ze gingen dus niet gaan coachen maar de uitleg nog eens opnieuw geven.

Het is ook zo dat de leerkrachten en scholen niet kunnen kiezen voor één bepaalde handleiding. Er is maar één handleiding. Je gebruikt ze of je gebruikt ze niet. De handleiding heet 'Plezier in rekenen’.


Ze begonnen de dag met zich voor te stellen en daarna moesten we allemaal gaan rechtstaan en een liedje zingen. Het ging over getallen optellen tot 10. Dit is om de leerlingen op een leuke manier te laten weten dat ze gaan beginnen te rekenen. Onbewust gaan ze zo ook bijleren. Het is belangrijk om de leerlingen steeds op een creatieve en boeiende manier hun aandacht te wekken. Ze moeten nieuwsgierig zijn om zo bij te kunnen/willen bijleren.

Daarna moesten de leerkrachten een soort toets maken over de handleiding. Omdat niemand ze echt al had bekeken of er had mee gewerkt verliep dit heel moeilijk. We mochten deze toets eens proberen in te vullen maar gingen deze vlug klassikaal overlopen. Na deze toets moesten we per groep opschrijven waar we meer uitleg over wouden of wat we nog niet goed begrepen aan de handleiding. Deze bladen werden opgehaald door de begeleiders. Ze gingen deze lezen en de vragen die bij elkaar hoorden samen beantwoorden. Eigenlijk hebben ze bijna alles opnieuw uitgelegd.



Het was dus heel theoretisch maar ook wel interessant om dit dan te vergelijken met hoe het bij ons is. Rond 10 uur was er een pauze waar we iets lekker konden drinken en eten. Daarna ging de presentatie verder. We keken ook nog naar een filmpje over hoe de opbouw van een les juist in elkaar zit. Daarna ging de uitleg verder. We sloten de dag af met een liedje. Daarna keerde ik samen met de leerkracht terug naar school. Daar nam ik mijn fiets en reed terug naar huis. Op de terugweg ging ik in enkele winkels nog eens binnen. Ik ging vragen of ik met een bankkaart kon betalen en nog eens kijken dat al het materiaal er was. Ik liet ook al een aantal dingen aan de kant zetten.
Toen ik thuis kwam, had ik reuzehonger en maakte ik me lekkere croque monsieurs met groentjes.

Daarna ging ik verder werken aan de bananen. Ze waren al getekend dus ging ik ze  omlijnen en daarna uitknippen. Dat uitknippen duurde wel een hele tijd want in karton knippen is niet zo eenvoudig. Terwijl ik hier mee bezig was, kwamen enkelen op het idee om naar de film te gaan. Dat zag ik ook wel zitten. We begonnen hals over kop alles op te ruimen. Vlug de overschot van de spaghetti opwarmen en opeten om dan met de taxi naar de cinema te gaan. We wisten al van enkelen dat het in de cinema heel koud is door de airco dus had ik een lange broek, T-shirt, schoenen en sjaal aangedaan. Een geluk want het was inderdaad wel fris. Annelies, Else, Kim en ik kozen voor de film ‘Divergent’. Een hele leuke film. Een nadeel voor mij was dat het Engels gesproken was en er geen ondertitels waren. Ik was verbaasd van mijn eigen maar ik verstond het verhaal wel. Gelukkig had ik ook Annelies die mij soms iets vertelde waardoor ik zeker weer helemaal mee was. De film was zeker de moeite waard. Als we thuis kwamen, zocht ik redelijk vlug mijn bedje op want ik was wel moe na zo een lange dag.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten