dinsdag 25 maart 2014

Dinsdag, 18 maart

Ik stond iets vroeger op als anders zodat ik nog eens kon douchen voor ik naar school vertrok. Ik hoopte dat de kleur dan nog iets meer weg ging zijn maar dat was niet het geval. Als ik op school aankwam, vroegen de leerlingen meteen of ik gisteren ook gevierd had. Je kon dus nog enkele kleurtjes op mij terug vinden.

De mentor was veel later op school dan verwacht. Ik wist dat ze vandaag eerst repetitie hadden. Er was vandaag ook een Surinaamse stagiaire aanwezig. De zorgjuf kwam de klas even overnemen. Zij nam de test af. Terwijl ze hier mee bezig was, kwam mijn mentor ook aan. Ze had last van een hoge bloeddruk en was hierdoor wat later.
Hierna gaf ik mijn leesles. Deze verliep heel vlot. De leerlingen luisterden meer naar elkaar. Als ik vragen stelde na het verhaal, konden de kinderen hier heel goed op antwoorden. De leerkracht en ik waren er verbaasd van. Ze mochten ook vertellen over hun huisdier (vogel). Dit deden ze heel uitgebreid. Dat is leuk want zo leer je ze beetje bij beetje beter kennen.




Toen was het al tijd voor de pauze. De Surinaamse stagiaire vertelde dan dat ze die dag ook een les moest geven omdat haar leerkracht kwam kijken. Hier wist mijn mentor niets van af en was hiervoor een beetje boos. Ze zei dat ze hier eerder moest over communiceren en afspraken maken. De stagiaire wou een les natuuronderwijs geven maar dat zag mijn mentor helemaal niet zitten. Ze gaf dan een les zang. Het was het liedje ‘Broeder Jacob’ maar dan met een andere naam. De kinderen kenden het liedje al dus was de les na een klein kwartiertje al gedaan.
Ik gaf ook nog mijn schrijfles. De opwarming vonden de kinderen weer heel leuk. Bij de schrijfles had ik een soort handpop proberen te maken. Met weinig middelen toch iets in elkaar steken.J De kinderen en mijn mentor vonden ‘Saskia de slang’ in ieder geval al heel leuk. De leerlingen die goed hadden gewerkt, had ik ook een stempel gegeven. Dit vonden de leerlingen wel heel leuk.




Dan gaf de mentor nog een rekenles. Daar moesten de leerlingen zelfstandig werken. Er was geen instructie aan vooraf gegaan.
Dan was het pauze. Ik had toen pas tijd om aan mijn mentor mijn materiaal te tonen en te vragen of ze het zag zitten om dit te gebruiken. Ze was helemaal in de wolken en de andere leerkrachten kwamen ook kijken. Ze vonden het leuke ideeën en willen dit overnemen. Ze vonden de tekeningen ook heel leuk. Het was natuurlijk heel fijn voor mij om te horen dat iedereen het zo goed vindt. Ze zien het zelfs zitten om deze dingen over te nemen.




De mentor was dan nog eens aan het nadenken wat ze nog wou. Ze wil een soort plank in de kast om nog allerlei materiaal op te leggen. Ze wil ook nog een lees- en plantenhoek. Hier ga ik proberen voor te zorgen. Ze zou het ook fijn vinden moest de klas nog wat meer aankleding krijgen en zo in een thema ingekleed zou zijn.
Ik probeerde de rest van mijn materiaal op te hangen maar dat was niet zo eenvoudig als gedacht. De muren zijn van beton dus er iets inkloppen lukt niet. Plakband hield ook niet vast. We hebben het uiteindelijk op een andere manier opgelost. In hout lukte het wel dus hebben we alles zo opgehangen.
Ik zal misschien zien om nog enkele prikborden te voorzien. Deze zullen dan ook wel eens opgehangen moeten worden.
Ik herschikte de klas een beetje zodat de leerlingen wat meer verspreid zaten en zodat ze ook niet aan mijn materiaal zouden komen. Ik wil dit in ere houden net als mijn mentor. Ik weet nog niet wat zij er zal van vinden. Dat zal ik morgen wel horen want ze was al naar huis vertrokken




Na school gingen we naar de winkel om ’s avonds voor heel het huis te koken.

In de namiddag werkte ik weer voor school. De lessen maken voor de dag nadien.

1 opmerking:

  1. Zoals jij nu de bankjes van de kinderen gezet hebt, lijkt je klas toch wel meer op de klassen van bij ons.
    mama

    BeantwoordenVerwijderen