zaterdag 1 maart 2014

Donderdag, 27 februari

Ik was vandaag nog eens in het tweede leerjaar gaan observeren omdat het tot nu toe daar het leukst was. Ik heb wel zin om daar mijn stage te doen. Het jammere was dat de leerkracht vandaag een dag verlof had genomen. De leerkrachten hebben hier recht op 7 verlofdagen. Ze hebben wel geen herfst- en krokusvakantie zoals wij. De grote vakantie valt bij hen ook anders. Ze start eind augustus en het nieuwe schooljaar begint terug op 1 oktober. Vandaag stonden er dus verschillende leerkrachten in deze klas. Ze hebben eerst een tekst behandeld. Ze moesten naar de prent kijken en vertellen wat ze zagen. Daarna werden er leerlingen aangeduid om steeds een stukje te lezen. Daarna moest heel de klas samen de tekst lezen. Telkens als de leerkracht tikte, moesten ze een zin lezen. Ze gaven deze leesbeurt ook extra aandacht aan de leestekens. Na een punt moet je even stoppen. Als het een vraagzin of een uitroep is, moet je dit ook horen aan de manier dat je voorleest. Daarna moesten de leerlingen nog eens rij voor rij een stukje lezen.
Daarna was het tijd om te rekenen. De leerlingen moesten zelfstandig aan de slag. Ze mochten weer gebruik maken van het 100-veld. Het waren een soort samengestelde oefeningen zoals: “10 – 2 + 3 + 2 = 13”. Ik liep rond en probeerde de leerlingen aan te sporen om de oefeningen te maken. Daarna werden ze klassikaal verbeterd. Hier mocht ik bij helpen. 


Vervolgens was er een nieuw woordpakket. De leerkracht las een woord voor en de leerlingen herhaalden dit allemaal samen. Bij de eerste oefening dat ze maakten, moesten ze bij de prent het juiste woord aanduiden en dan nog eens opschrijven. Er was een prent waar boeken op stonden. Dan stonden daar 3 woorden naast;, doeken, boeken en hoeken. Dan moesten ze het juiste woord nog eens opschrijven. Dit was zo voor verschillende woorden. De volgende oefening ging over woorden die eindigen op ‘d’ of ‘t’. De juf legde nog eens de nadruk op het feit dat je niet altijd schrijft wat je hoort. Hier moesten ze eerst de juist letter schrijven en dan nog eens het hele woord. De laatste oefening was een soort puzzel. Er waren woorden van het woordpakket gegeven maar er waren letters uit weggelaten. Het was aan de leerlingen om deze aan te vullen. Hierna moesten ze al de woorden nog eens opschrijven in een schrift zodat ze deze later kunnen leren. Ik mocht deze woorden aan bord noteren. De leerkracht duidde in kleur de moeilijkheden aan. Ze zei er dan ook telkens bij waarom het zo moest.  Dit deed ze bij alle woorden waar er iets speciaal was. Ze wees de kinderen er ook op dat de lusletters wel degelijk tot aan de bovenste lijn moesten komen want dat was bij veel leerlingen niet het geval. Daarna mocht ik samen met de leerkracht de boeken verbeteren.


Die dag was er ook een meisje jarig. Het is de gewoonte dat de klasleerkracht dit op voorhand zegt en dan brengen de leerlingen bloemen voor haar mee. Ze had dus echt een hele ruiker bloemen gekregen. Op die dag mag de jarige kiezen wat ze aantrekt. Ze hoefde dus geen schooluniform te dragen. Ze mogen hun gewone kleren aantrekken of een prinsessenkleed.  Het is hun dagje. Ze had ook een traktatie mee voor de klas. Iedereen kreeg een zakje waar ‘Hanna Montanna’ opstond. Dit zat vol met lekkernijen. Ik was heel verrast dat ik ook eentje kreeg. Er zat een potje yoghurt, drankje, snoepjes, koekjes en een pakje chips in. Iedereen was er heel blij mee en feliciteerde het meisje. 



Daarna werden verschillende liedjes voor haar gezongen. De dag zat er op. Als we thuis kwamen,  vertrok één van onze kotgenoten, Karolien. We waren net op tijd om haar nog uit te zwaaien. Ik veranderde dan van kamer. Ik nam haar kamer nu. Deze is iets ruimer dan die dat ik eerst had. Nu heb ik alles eindelijk uitgepakt en ben ik helemaal geïnstalleerd.
In de namiddag ben ik even buiten gaan zitten en heb ik  wat gewerkt. Plots viel er iets uit de boom in onze tuin. Ik ging het oprapen en zag net dat Tjitra thuis was. Ik vroeg wat het was. Ze vertelde me dat het een papaja was en dat we zeker eens moeten proeven. Ik ben benieuwd! J
Ik heb ook nog redelijk lang geskyped met mama en papa. Was wel heel leuk. Ik had nog niet zoveel met papa gesproken en nu wel. Ik heb zelfs speciaal enkele foto’s voor hem genomen van enkele grasmachines. Zo kan hij eens zien hoe die er hier uitzien.





Verder vernam ik ook nog super goed nieuws! Ik heb de beurs gekregen van school. Ik ben echt super blij! Niet alleen voor mij maar nog meer voor mijn ouders.
’s Avonds hebben we heerlijke zelfgemaakte wraps gegeten. Dat was echt zo lekker. Het had me echt gesmaakt. Rond 9 uur kwam er een nieuw meisje aan, Mira.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten