Ik was vandaag nog eens in het tweede leerjaar gaan observeren
omdat het tot nu toe daar het leukst was. Ik heb wel zin om daar mijn stage te
doen. Het jammere was dat de leerkracht vandaag een dag verlof had genomen. De
leerkrachten hebben hier recht op 7 verlofdagen. Ze hebben wel geen herfst- en
krokusvakantie zoals wij. De grote vakantie valt bij hen ook anders. Ze start
eind augustus en het nieuwe schooljaar begint terug op 1 oktober. Vandaag
stonden er dus verschillende leerkrachten in deze klas. Ze hebben eerst een
tekst behandeld. Ze moesten naar de prent kijken en vertellen wat ze zagen.
Daarna werden er leerlingen aangeduid om steeds een stukje te lezen. Daarna
moest heel de klas samen de tekst lezen. Telkens als de leerkracht tikte, moesten
ze een zin lezen. Ze gaven deze leesbeurt ook extra aandacht aan de leestekens.
Na een punt moet je even stoppen. Als het een vraagzin of een uitroep is, moet
je dit ook horen aan de manier dat je voorleest. Daarna moesten de leerlingen
nog eens rij voor rij een stukje lezen.
Daarna was het tijd om te rekenen. De leerlingen moesten
zelfstandig aan de slag. Ze mochten weer gebruik maken van het 100-veld. Het
waren een soort samengestelde oefeningen zoals: “10 – 2 + 3 + 2 = 13”. Ik liep
rond en probeerde de leerlingen aan te sporen om de oefeningen te maken. Daarna
werden ze klassikaal verbeterd. Hier mocht ik bij helpen.
Vervolgens was er een
nieuw woordpakket. De leerkracht las een woord voor en de leerlingen herhaalden
dit allemaal samen. Bij de eerste oefening dat ze maakten, moesten ze bij de
prent het juiste woord aanduiden en dan nog eens opschrijven. Er was een prent
waar boeken op stonden. Dan stonden daar 3 woorden naast;, doeken, boeken en
hoeken. Dan moesten ze het juiste woord nog eens opschrijven. Dit was zo voor
verschillende woorden. De volgende oefening ging over woorden die eindigen op
‘d’ of ‘t’. De juf legde nog eens de nadruk op het feit dat je niet altijd
schrijft wat je hoort. Hier moesten ze eerst de juist letter schrijven en dan
nog eens het hele woord. De laatste oefening was een soort puzzel. Er waren
woorden van het woordpakket gegeven maar er waren letters uit weggelaten. Het
was aan de leerlingen om deze aan te vullen. Hierna moesten ze al de woorden
nog eens opschrijven in een schrift zodat ze deze later kunnen leren. Ik mocht
deze woorden aan bord noteren. De leerkracht duidde in kleur de moeilijkheden
aan. Ze zei er dan ook telkens bij waarom het zo moest. Dit deed ze bij alle woorden waar er iets
speciaal was. Ze wees de kinderen er ook op dat de lusletters wel degelijk tot
aan de bovenste lijn moesten komen want dat was bij veel leerlingen niet het
geval. Daarna mocht ik samen met de leerkracht de boeken verbeteren.
Die dag was er ook een meisje jarig. Het is de gewoonte dat de
klasleerkracht dit op voorhand zegt en dan brengen de leerlingen bloemen voor
haar mee. Ze had dus echt een hele ruiker bloemen gekregen. Op die dag mag de
jarige kiezen wat ze aantrekt. Ze hoefde dus geen schooluniform te dragen. Ze
mogen hun gewone kleren aantrekken of een prinsessenkleed. Het is hun dagje. Ze had ook een traktatie mee
voor de klas. Iedereen kreeg een zakje waar ‘Hanna Montanna’ opstond. Dit zat
vol met lekkernijen. Ik was heel verrast dat ik ook eentje kreeg. Er zat een
potje yoghurt, drankje, snoepjes, koekjes en een pakje chips in. Iedereen was
er heel blij mee en feliciteerde het meisje.
Daarna werden verschillende
liedjes voor haar gezongen. De dag zat er op. Als we thuis kwamen, vertrok één van onze kotgenoten, Karolien. We
waren net op tijd om haar nog uit te zwaaien. Ik veranderde dan van kamer. Ik
nam haar kamer nu. Deze is iets ruimer dan die dat ik eerst had. Nu heb ik
alles eindelijk uitgepakt en ben ik helemaal geïnstalleerd.
In de namiddag ben ik even buiten gaan zitten en heb ik wat gewerkt. Plots viel er iets uit de boom in
onze tuin. Ik ging het oprapen en zag net dat Tjitra thuis was. Ik vroeg wat
het was. Ze vertelde me dat het een papaja was en dat we zeker eens moeten
proeven. Ik ben benieuwd! J
Ik heb ook nog redelijk lang geskyped met mama en papa. Was
wel heel leuk. Ik had nog niet zoveel met papa gesproken en nu wel. Ik heb
zelfs speciaal enkele foto’s voor hem genomen van enkele grasmachines. Zo kan
hij eens zien hoe die er hier uitzien.
Verder vernam ik ook nog super goed nieuws! Ik heb de beurs
gekregen van school. Ik ben echt super blij! Niet alleen voor mij maar nog meer
voor mijn ouders.
’s Avonds hebben we heerlijke zelfgemaakte wraps gegeten.
Dat was echt zo lekker. Het had me echt gesmaakt. Rond 9 uur kwam er een nieuw
meisje aan, Mira.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten