dinsdag 25 maart 2014

Donderdag, 20 maart

Vandaag mocht ik maar 2 lesjes geven. Ze hadden eerst repetitie. Het was een zinnendictee. De leerkracht was iets later daar maar ik begon al met het takenbord te verdelen. Dan kon iedereen uit elkaar gaan zitten en zijn schrift nemen. Ze noteerden al de datum en tegen die tijd was de leerkracht er.
Zij had het dictee bij zich en begon er mee. Als ze zo een dictee doen, leest de leerkracht eerst de zin voor en moeten de leerlingen deze allemaal samen nazeggen. Dan zegt ze hem nog eens in stukjes. Ze legt heel hard de nadruk op de verschillende letters en klanken. Na het dictee lezen alle leerlingen samen de zinnen voor. Dit is om te controleren of ze alles juist geschreven hebben.
Ik had vandaag een les rekenen en muziek. Bij de rekenles maakte ik weer gebruik van het MAB-materiaal. Ze wisten nog heel goed wat het allemaal wou zeggen. De oefeningen gingen vlot. Ik liet hen ook eens een oefening binnen een bepaalde tijd maken. Dit vonden ze wel leuk want zo waren ze gemotiveerd om te werken.
Het liedje dat ik hen aanleerde was ‘Cowboy Billie Boem’. Dat vonden ze heel leuk. Het was wel een lang liedje. Dit waren ze niet gewoon, meestal leren ze liedjes van 2 à 3 zinnen aan. Maar na even te oefenen lukte het wel. Ik had ook een blaadje met de tekst en een tekening voor elk kind voorzien. Dit konden ze dan in hun schrift kleven. Anders verloor ik veel tijd met de tekst op het bord te schrijven en de kinderen deze laten over te schrijven. De leerkracht vond het lied ook leuk want ze zat er voor de rest van de dag nog mee in haar hoofd. 



Terwijl de kinderen bezig waren, tekende ik vlug nog een paard aan het bord.





Daarna gaf de leerkracht nog een les over een woordpakket. De leerlingen moesten een dubbel gelijnd schrift meebrengen omdat hun schrijfschrift vol is. Dit wordt nu hun nieuwe schrift. De leerlingen schreven allemaal hun naam er op en deze worden in de kast in de klas bewaard.
Als ik thuis kwam, ben ik al heel even begonnen aan de verjaardagskalender. Ik had al een paar aapjes getekend. Het is de bedoeling dat ik een boom maak met 12 aapjes, voor elke maand een aapje. Daar komen dan de namen bij van de leerlingen die in die maand jarig zijn. Zo is de klas aangekleed en heeft de aankleding ook een functie.


We gingen ook nog naar de ‘Steps’. Dat is een schoenenwinkel. Daar kocht ik stapschoenen en waterschoenen. Deze zullen de komende dagen, als ik op trip vertrek, nog goed van pas komen. Natuurlijk niet alleen voor deze trip maar ook nog voor andere uitstappen.
’s Avonds gingen we met zijn allen uit gaan eten. We moeten weer bijna afscheid nemen van een huisgenoot, Sanne. Ze is hier als vrijwilligster 3 maand geweest en is nu nog een weekje met een vriendinnetje hier op vakantie. Volgende week vertrekt ze echt en komt ze nog afscheid nemen van ons. Het zal toch weer raar zijn met zo iemand minder in huis. We gingen naar ‘Blauwgrond’. Daar kan je heel lekkere typische gerechten eten. Er zijn hier redelijk veel restaurantjes. Uiteindelijk gingen we in een restaurant met typisch Indisch eten. Het was heel lekker. Ik dronk de eerste keer ‘markoesasap’. Dit was voor sommige huisgenoten echt een schande dat ik dit nog niet eerder had gedronken omdat het zo typisch van hier is. En inderdaad ze hadden niet gelogen! Het was super lekker!



Als we thuis kwamen, maakte ik mijn zak klaar en dacht nog eens goed na dat ik alles wel mee had voor de komende 3 dagen. Daarna ging ik slapen zodat ik uitgerust was voor de trip.

2 opmerkingen:

  1. Barbie girl of Onderweg-Abel als kanshebbers voor een volgend liedje om hun aan te leren? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je didactisch materiaal is wauwh!!!!! De cowboy, het paard, de aapjes,... Ook je takenbord en de dagplanning zijn heel duidelijk. Je creativiteit komt hier echt tot uiting.
    mama

    BeantwoordenVerwijderen