zaterdag 1 maart 2014

Woensdag, 26 februari

We moesten weer vroeg opstaan. Om 6 uur liep de wekker af. Vandaag ben ik in het vierde leerjaar gaan observeren. In de school waar we nu staan, zijn er ook nog 3 stagiaires van in Brussel. Zij zijn hier nog een weekje en keren dan al terug.
Vandaag mocht één van hen enkele lesjes geven.
De dag begon met een repetitie van wiskunde. De stagiaire, Amber, schreef alle vragen aan het bord. De leerlingen moesten enkel het antwoord noteren.
Daarna was er een lesje rekenen. Deze ging over omtrek en oppervlakte. Ze begon met een korte inleiding, een verhaaltje zodat de leerlingen zelf tot de begrippen ‘oppervlakte’ en ‘omtrek’ kwamen. Vervolgens werd besproken hoe je deze berekent voor verschillende figuren (vierkant, rechthoek en driehoek). Dan moesten de leerlingen oefeningen maken. Wat het nadeel hier misschien wel is, is dat de leerlingen eerst alle opdrachten moeten overschrijven in hun schrift. Dit vraagt veel tijd en dan hebben ze eigenlijk nog geen oefeningen gemaakt. Hier zal ik ook rekening mee moeten houden als ik les zal geven.
Daarna moesten de leerlingen een tekst lezen die ging over muziek. Als inleiding was er een stukje muziek voorzien en een inleidend gesprek over verschillende genres en muziekinstrumenten. Daarna lazen de leerlingen stukjes voor. Bij de volgende opdracht moesten ze een zin ritmisch voorlezen. Tijdens de observatie zat ik helemaal achteraan naast een Spaanse jongen. Hij verstond helemaal niets over wat er zich allemaal afspeelde in de klas. Hij viel zelfs bijna in slaap in de klas. Ik heb hem tijdens de les een paar woordjes proberen te leren. Zoals: broek, T-shirt, schoenen, bank, stoel, balpen,… deze heb ik even later weer herhaald en hij kon ze nog aanduiden en sommige zelf benoemen. Ik vond het echt erg want deze jongen verstaat echt niets van wat er allemaal gezegd wordt.
Normaal hadden ze dan nog beeld maar omdat de juf afwezig was, mochten ze verder werken aan een tekening van carnaval.
De stagiaire had ook al iets leuks bedacht voor in de klas. Ze had een verkeerslicht gemaakt. Groen wou zeggen dat ze goed bezig waren. Als de pijl op oranje stond wou het zeggen dat ze een waarschuwing kregen en rood betekende dat ze geen speeltijd zouden krijgen. Dit werkte wel want ze wouden wel graag naar buiten gaan.
In de namiddag gingen we ook nog even bij Tjitra langs om een paar dingen af te spreken maar zondag gaan we normaal echt meer weten over het binnenland. We gaan op deze school ook één van onze projecten mogen uitvoeren. Ik kijk er al naar uit!
’s Avonds moest ik teruggaan naar de dokter om te zien hoe de medicatie werkt. Ik had om 9 uur een afspraak maar als ik daar aan kwam was hij er niet. Er was enkel een verpleger. Hij heeft dan naar de dokter gebeld maar eigenlijk heeft die me niet zoveel meer kunnen vertellen. Als het echt niet beter gaat, kan ik altijd op vrijdagavond langs gaan. Dan moet hij daar altijd zijn. Ik ga zien hoe het verder verloopt. Ik heb ondertussen wel weer enkele dikke grote muggenbeten bij. Dit is niet leuk!
Na de dokter gingen we nog eten in de ‘Zus en Zo’. Onze kotgenoten gingen ook naar daar. Ze hadden hun eten nog niet dus konden we nog allemaal samen eten. Het was weer overheerlijk. Ze hebben daar zo een lekker eten. Ik weet nu al dat ik dat ga missen. 


Het was de laatste avond van één van onze kotgenoten. Ze wou graag nog eens naar het casino gaan. We gingen allemaal mee. Ik was nog nooit in een casino geweest. Was wel leuk om daar eens rond te lopen. Sommigen hebben een klein spelletje gespeeld maar ik heb er mij niet aan gewaagd.

Het was redelijk laat en kroop dus als we thuis kwamen meteen in mijn bed.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten