donderdag 24 april 2014

Zaterdag, 19 april

Als ik wakker werd, voelde ik me nog steeds niet veel beter dus nam ik nog iets in en at een appel. Dan maakte ik me klaar om naar de vlindertuin en Colakreek te geen. We hadden afgesproken met Eva en Eline. We hadden een taxi gevraagd die een hele dag bij ons zou blijven. Zo kon Eline haar papa gaan afzetten aan de luchthaven terwijl wij in Colakreek waren. De luchthaven is daar niet zo ver vandaan.

Het was ongeveer drie kwartier rijden tot aan de vlindertuin. Eerst mochten we even vrij rondkijken en ze zouden ons komen roepen als het tijd was voor de rondleiding. 











We verzamelden en vertrokken samen met de gids. Eerst gingen we door een soort bosje. Daar vertelde ze dat ze speciale plantensoorten kweken omdat elke vlindersoort wel een speciale plant eet. 


Dan leggen de vlinders hun eitjes op het blad van hun plant. Deze bladen worden in een kast gestoken tot de eitjes zijn uitgekomen en rupsen zijn geworden. Daar moeten ze groeien en goed eten. Ze eten wel 2 keer hun eigen gewicht.




Als ze een grote rups zijn en een beetje een doorzichtige kleur krijgen, wil het zeggen dat ze gaan verpoppen. Dan gaan ze naar een andere kast. Dat is één met droge takken omdat ze dan geen eten meer nodig hebben en enkel nog moeten verpoppen. 



Als ze een pop zijn, duurt het nog een maand vooraleer ze uitkomen. Het is op dat moment dat de export gebeurt. Ze houden natuurlijk ook nog een groot deel bij om zelf verder te kweken. Dan zijn we gaan kijken naar de verschillende poppen. Ze hadden wel 20 soorten. De kleur is verschillend omdat ze zich zo beschermen tegen dieren en andere dingen die hun zouden bedreigen. 


Dan was het tijd om in een echte kast vol vlinders te gaan kijken. Wel heel spectaculair om wel honderd dezelfde vlinders rond jou te hebben. 


Deze vlinders leggen doorzichtige eitjes. Als ik probeerde om een vlinder op mijn hand te houden, legde één spontaan een eitje. Zo grappig. Daarna kon ik ook een vlinder op mijn hand houden. Leuk! 





We gingen verder en kwamen schildpadden tegen. De vrouw liet ons het verschil zien tussen een mannetje en een vrouwtje. Dat kan je zien aan de buik. De mannetjes hebben een holle buik en de vrouwtjes niet. We zagen dan ook enkele eieren van de schildpadden. Deze worden ook in een bak gelegd tot ze bijna uitkomen want als ze de eieren gewoon laten liggen, worden ze opgegeten of meegenomen door roofdieren. 



Er waren ook al babyschildpadden. Deze mochten we even vastnemen. 




Daarna gingen we verder naar de slangen. We zagen er heel wat en ook kleine muizen die hun voedsel waren. Dat was wel zielig. 


Hierna was de rondleiding gedaan en mochten we zelf nog verder kijken. 



Daarna reden we door naar Colakreek. Dat is een soort recreatiepark. Daar installeerden we ons. Na een tijdje, gingen we een duikje nemen in het water. Het water heeft net de kleur van cola vandaar de naam, Colakreek. 








Tegen de avond keerden we terug naar huis. We aten nog een boterham. Dan keek ik even naar mijn foto’s en koos er enkele uit voor de poster die we moeten maken voor school. Dan deed ik nog de afwas want iedereen ging uitgaan maar ik ging niet mee. Ik was heel moe en wou op tijd gaan slapen.  Ik heb dan nog even met mijn mama geskyped. Het was heel leuk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten