dinsdag 15 april 2014

Dinsdag, 8 april

Tegen 8 uur begon de school. Vandaag ging ik een dag observeren in het derde leerjaar. In deze klas viel het me op dat ze met minder leerlingen samen zitten dan in de hoofdstad. In het totaal zitten er 24 leerlingen in deze klas. Dat kan je dus vergelijken met het aantal kinderen bij ons in een klas. De dag begon met een les rekenen. Eerst werd kort herhaald hoe ze de oefeningen moesten maken. De leerlingen zouden alle tussenstappen moeten noteren. Eerst maakten ze enkele oefeningen samen aan het bord. Ze gingen ook de maaltafels nog eens oefenen vooraleer ze individueel aan de opgegeven oefeningen begonnen. De leerkracht benadrukte nogmaals dat de leerlingen de tafels van vermenigvuldiging zeer goed moeten kennen. Om te verbeteren schrijft de leerkracht de sommen aan het bord en vult iedere leerling een oefening in aan het bord. Deze worden dan door de leerkracht nagekeken. Als er een fout aan het bord staat, wordt deze oefening klassikaal opnieuw gemaakt. Als alle oefeningen aan bord stonden, moesten de leerlingen gaan verbeteren. Ik moest daarna nog eens bij iedereen gaan controleren of het in orde was. Dan maakten ze nog verder oefeningen op de maaltafels. Deze verliepen niet zo vlot. De oefening was niet afgeraakt dus moesten de leerlingen deze afmaken tegen de dag nadien. Ze moesten ook de maaltafels nog eens goed inoefenen want dat was nodig. Ze zouden ook een toets krijgen over de maaltafels. 





op de speelplaats:




Na de pauze gingen ze verder met lezen. Ze lazen een gedicht. De leerlingen moesten het tegen vandaag uit hun hoofd kennen maar dat was niet het geval. Ze moesten het dan tegen de dag nadien nog eens opnieuw leren. Ze gingen dus verder met een nieuwe leestekst. Deze werd door verschillende leerlingen voorgelezen. Eerst ging de leerkracht enkele begrippen die in de tekst voorkomen verklaren. De leerlingen namen deze definities over. 


Daarna was er een les taal over rijmwoorden. Eerst werd kort herhaald wat dat juist zijn, rijmwoorden. De leerlingen mochten zelf ook enkele voorbeelden geven. Dan gingen ze samen een gatentekst invullen met rijmwoorden. 


Dan was het pauze. De oefening was nog niet helemaal af. Na de pauze maakten ze deze verder af om dan hun tekening verder af te werken. Ze mochten kiezen waarover ze gingen tekenen maar het moest nu af zijn want de leerkracht ging er een punt op geven voor het rapport van volgende week. Dan was er nog een les geschiedenis. Eerst werd kort herhaald wat er vorige les werd geleerd. Dan ging de leerkracht enkele begrippen noteren en uitleggen. De kinderen namen dit over. Vervolgens ging de leerkracht de tekst voorlezen en ondertussen een beetje extra uitleg geven bij de tekst. Dan moesten de leerlingen de tekst in stilte nog eens opnieuw lezen en de bijhorende vragen oplossen. De antwoorden werden mondeling vlug overlopen want dan was het tijd om naar huis te gaan.
Tijdens de naschoolse opvang hebben we met de kinderen geknutseld. Ze konden uit 2 dingen kiezen. Ze konden een macramébandje maken. Ik legde dit uit aan de hand van enkele tekeningen aan het bord. De tweede keuze was een tekening maken en deze opvullen met bolletjes crêpepapier. Hier gaf Kim iets meer uitleg over. Ze mochten zelf kiezen wat ze deden. Na het uitdelen van al het materiaal gingen we helpen waar het nodig was. Toen de bel ging, ruimden we alles samen op. ’s Avonds gingen we nog eens naar het gebouw waar er internet was. Daar hebben we nog eens proberen te skypen. Naast dit gebouw is er ook een pleintje waar de kinderen van de buurt gaan voetballen. Ze waren daar ook als wij daar zaten en kwamen eens kijken. We hebben samen nog een beetje gepraat en gedanst. Ze leerden ons enkele woordjes Saramakaans. “Milobi Sranang” betekent ‘Ik hou van Suriname’. ‘Fawaka’ betekent ‘Hoe gaat het?’



We keerden rond 19 uur 30 terug en gingen dan samen lekkere Nasi eten. Ze hadden ook een kokosnoot voor ons in de koelkast gelegd. We dronken eerst de kokosmelk op. Was heel lekker. Daarna aten we als dessert het vruchtvlees op. Dat smaakte ook heel goed maar ik had snel genoeg. Ze vertelden ook dat er verschillende soorten kokosnoten zijn. En hoe groter de boom, hoe ouder de boom is. Ze hebben daar 3 bomen staan dus genoeg kokosnoten voor iedereen.














Geen opmerkingen:

Een reactie posten