dinsdag 15 april 2014

Donderdag, 10 april

Vandaag zijn Kim en ik in dezelfde klas gaan observeren. Het plan was om iemand in de vijfde klas te gaan en de andere in de zesde klas en de dag nadien te wisselen. Nu was het zo dat de leerkracht van de zesde klas afwezig was. Daarom gingen we samen in de vijfde klas. We mochten ons van meneer Smet eerst voorstellen. Dan stelde hij voor om in groepjes te werken omdat wij dan ook een beetje konden meehelpen. Ze begonnen met een les rekenen over vermenigvuldigen en delen met tien. Het was interessant om te zien hoe zij deze oefeningen aanbrengen en oplossen. We vertelden dan ook hoe wij het aanpakken. De meester stond heel open ten opzichte van ons.


Na de pauze vroeg hij of wij een les over werkwoorden wouden geven. Dit heb ik gedaan. Eerst heb ik even de regels herhaald aan de hand van een zin die de kinderen hadden opgegeven. Dan gingen we enkele werkwoorden van het woordpakket in de verleden tijd zetten en ook het voltooid deelwoord er van zoeken. Daarna gingen de leerlingen zelfstandig aan de slag. We liepen rond en hielpen waar het nodig was. 


Daarna nam Kim een zinnendictee af. Ondertussen kwam meneer Smet tegen mij een beetje praten. Hij vertelde over de noden van de school. Als het dictee was afgerond verbeterden de kinderen het. De zinnen werden door de leerlingen zelf aan het bord gebracht. De schriften werden opgehaald en we verbeterden elk onze oefening nog eens.
De meester gaf zelf nog een les over de dieren. Ze zagen in welke verschillende groepen het dierenrijk kan ingedeeld worden. Ze gingen dan bij elke groep enkele dieren plaatsen. Ze zouden hier later dieper op in gaan.
We hadden voor de naschoolse opvang voorzien om te verven en iets te vouwen. Eerst maakten we heel de klas in orde. We maakten een tafel met al het materiaal. De tafels hebben we in groepjes samen gezet. 



We maakten in een andere klas enkele afspraken met alle kinderen. Daarna gingen we aan het knutselen. De kinderen hebben echt leuke werkjes gemaakt. 










Ze vonden het ook heel plezant want ze bleven steeds langer. Vandaag was het 16uur30 als we zijn vertrokken. Wij hebben dan nog alle borstels en potjes zo goed mogelijk proberen uit te wassen. Daarna gingen we nog eens naar het pleintje. We probeerden op internet te geraken maar het lukte niet. Ik kwam een vrouw tegen in het internetgebouw en daar heb ik nog een hele tijd mee gepraat. Ze was alles aan het voorbereiden voor de opening van de nieuwe cyberruimte. ’s Avonds kregen we weer een heerlijke maaltijd.

Ik begon in mijn bed ook al te werken aan mijn blog. Even opschrijven wat we de voorbije dagen allemaal hadden gedaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten