dinsdag 15 april 2014

Woensdag, 9 april

Ik ging vandaag observeren in de vierde klas. Het viel op dat hier enkele leerlingen niet op hun leeftijd zaten. De leeftijden schommelden tussen de 9 en de 13 jaar. De dag begon met verschillende cijferoefeningen. Het waren er wel redelijk veel. Ze hebben er tot met de pauze aan gewerkt. Op die tijd waren ze ook wel klassikaal overlopen en verbeterd. Na de pauze gingen ze een tekst lezen. Dit was wel een redelijk lange tekst. Eerst werd er naar het verhaal gekeken. Wat is de titel? Waarover zou het gaan? Er werd ook naar de tekening gekeken. De leerkracht legde al enkele begrippen uit zodat ze op die manier het verhaal beter zouden begrijpen. Daarna ging ieder om de beurt een stuk voorlezen. De volgende les was een les aardrijkskunde. Deze les ging over de natuur van Suriname. Ze hadden het over het klimaat en de beplanting. De leerkracht liet me ook het handboek en de handleiding zijn. Deze zien er wel heel anders uit als bij ons. In ieder geval de handleiding. Het handboek ziet er heel mooi uit. Deze waren nieuw. De leerkracht legde veel uit en gaf veel informatie. Het was echt een leuke les om naar te luisteren.


Na de pauze moesten ze een paastekening maken voor de leerkracht. Hier ging ze punten opzetten voor hun paasrapport. Er zaten enkele hele mooie tekeningen tussen. Dan moest er nog een les taal gegeven worden maar daar had de leerkracht niet zoveel zin in. Ze was moe. Ze vroeg dat ik die les niet wou geven. Ik heb dus die les gegeven. Het ging over uitdrukkingen waar water in voorkwam. Ik heb eerst een verhaaltje verzonnen om hen duidelijk te maken wat een uitdrukking was. Dan kwamen er 5 uitdrukkingen die ze moesten leren. Nadat we die in een verhaal hadden gegoten en de leerlingen de uitdrukkingen begrepen, konden ze deze noteren. Daarna moesten ze zelf een nieuwe situatie bedenken waar één van de spreekwoorden in voorkwam. Dat lukte aardig. 


Omdat ze goed hun best hadden gedaan, speelde ik met hen nog 2 spelletjes. Dat vonden ze natuurlijk heel leuk. Dan was de dag om. We gingen vlug iets eten om dan terug naar de naschoolse opvang te gaan. We hadden spelletjes voorzien om buiten te spelen. We waren nog maar net met het eerste spel, jagerbal, begonnen toen het begon te regenen. We besloten om naar binnen te gaan en daar enkele rustige spelletjes te spelen. We speelden galgje, wat/wie ben ik,… De leerlingen vonden dit ook heel leuk. Als we van de naschoolse opvang terugkwamen, gingen we met Germen en Nawin naar de stad. Dit was weer een dikke 2 uur rijden. We maakten enkele tussenstops omdat ze vlug tegen familie en vrienden dag gingen zeggen. We reden ook even langs ons huisje want ik was enkele spulletjes vergeten en zo kon ik deze ophalen. We gingen voor we terugkeerden nog vlug iets kleins eten en drinken. Nawin raadde ons aan om een typisch Javaans drankje te nemen. Het heet ‘Dawet’. Het was leuk om eens te proberen maar ik vond het niet super. Ik at ook nog een loempia en een visbal. Dat was lekker want ik had echt honger. 



Dan reden we terug naar Brokopondo. Op de terugweg kochten ze nog enkele broden. We gingen ook kijken voor pieren omdat we deze nodig hebben als aas als we gaan vissen.

Als we aankwamen in Brokopondo gingen we vlug ons bed opzoeken want we waren heel moe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten