dinsdag 15 april 2014

Maandag, 7 april


Tegen 8 uur stonden we klaar om te vertrekken. We gingen ons voorstellen bij het schoolhoofd, een heel vriendelijke vrouw.



We mochten de eerste dag gaan observeren bij de kleuters. Ik stond in de derde kleuterklas. Er waren die dag maar 10 kindjes. De boot was die dag niet gekomen dus konden alle kinderen niet op school geraken. Normaal is het een klas van 24 kinderen. Dus een groot verschil. Ze begonnen de dag met enkele liedjes te zingen. Die gingen hoofdzakelijk over God, hoewel het geen katholieke school is. Ze zongen ook nog een lied over de dagen van de week. De leerkracht vroeg daarna de datum van vandaag.  Dit wisten de kinderen wel vlot te vertellen. Daarna mocht ik me ook kort voorstellen. Dan begon de les. Ze gingen iets herhalen van de vorige dag. De leerkracht had een vertelplaat. De leerlingen vertelden wat ze allemaal zagen. Ze behandelden eigenlijk wel veel dingen. Ze gingen woorden verklaren, tellen, beschrijven,… Dit was heel leuk. 


Ik werd dan meteen aan het werk gezet. Ik mocht voor de juf een konijn tekenen voor een knutselwerkje dat ze wou maken. Dit deed ik. Gelukkig dat ik maar 10 konijntjes moest tekenen in plaats van 24. Dan gingen de leerlingen deze uitprikken met een prikpen op een prikmat. Dit ging vlot. 




De leerkracht vroeg of ik verder in de klas wou blijven want ze moest even weg. Geen probleem voor mij. De kinderen waren nog druk bezig met het prikken. Toen ze terug kwam, waren de kinderen bijna klaar. Daarna mochten ze in de verschillende hoeken gaan spelen. Ze hebben een poppenhoek, dierenhoek, lees- en rekenhoek.







Dan was het pauze. De kleuters gaan tijdens de pauze nooit naar buiten. Ze eten in de klas hun boterham en nemen hun drankje. Ik kreeg van de leerkracht meteen een stuk boterham. Het was kip met tomaat. Heel lekker. Ik kreeg ook een waterijsje. Deze had ik al heel vaak gezien want alle kinderen lopen steeds van ‘s morgens vroeg met ijsjes, chips, snoep,… op de speelplaats. Ik had zo een ijsje nog nooit gegeten maar het was wel lekker.  Het is eigenlijk gewoon water met siroop en suiker en dat laten invriezen. Het was lekker en verfrissend. 



Na de speeltijd gingen ze nog even praten over hun weekend. De kindjes vertelden dat ze naar de stad of een verjaardag waren geweest. Dan was de leerkracht terug weg. Ik wist eerst niet goed wat ik moest doen. Ik ging met hen nog eens die liedjes zingen. Ik probeerde daarna het liedje van ‘de krokodil’ aan te leren. Dit ging niet zo vlot. Ze konden wel alle gebaren goed mee doen. Dat was wel lief om te zien. De tekst was wel nog een beetje moeilijk. De leerkracht bleef weg dus liet ik de kinderen nog even in de verschillende hoeken spelen. Ik ging met hen meespelen en las een verhaal voor. Ze vonden het leuk. 



enkele dingen die in de klas omhoog hangen:





Tegen 12 uur was de dag om. We moesten wel tot 13 uur bij de kinderen blijven. Om 13 uur mochten de kleuters die alleen naar huis gaan vertrekken, de anderen mochten hun eten halen. Tegen 13 uur mochten wij ook gaan eten. We moesten maar de straat oversteken en waren terug aan het logeergebouw. Daar kregen we een lekkere warme maaltijd. Tegen 14 uur moesten we terug naar school keren voor de naschoolse opvang en huiswerkbegeleiding. Van 14 tot 15 uur hebben we met huiswerk geholpen. Het is zo dat de kinderen die in de naschoolse opvang blijven in hun eigen klas blijven zitten. Daar komt dan een leerkracht die toezicht houdt. We zijn in de verschillende klassen eens gaan kijken om te zien of ze hulp nodig hadden. Bij het vierde leerjaar had ik even geholpen bij een oefening van wiskunde want ze hadden de opdracht verkeerd begrepen. Tegen 15 uur gingen we met de kinderen die wouden en klaar waren met hun werk naar een graspleintje. Daar gingen we een halfuurtje met hen spelen. We speelden Chinese voetbal. Ze vonden het echt wel leuk maar we waren wel met veel kinderen. Tegen 15 uur 30 ging de bel en was het tijd om naar huis te gaan. We keerden ook terug naar het logeergebouw. Daar begonnen we tegen Germen te praten. Dat is de man die voor de school kookt en eigenlijk mee voor het logeergebouw zorgt. Hij vertelde ons heel wat over de Surinaamse cultuur en de eetgewoonten. We hadden een gezellige babbel. We spraken ook af dat we op zaterdag samen zouden gaan vissen. En ’s avonds zouden we samen koken. Dat zag er leuk uit. We gingen nog naar de winkel achter enkele spullen voor ‘s ochtends en ‘s middags te eten. 





We gingen dan ook een kijkje nemen aan het gebouw waar we zouden kunnen internetten. Jammer genoeg was dit niet open. Het is altijd open van 8 tot 15 uur. Dat is dus als wij op school zitten. Als we aan het gebouw waren, kwamen we de jongen tegen die we gisteren zagen tijdens het zwemmen. Hij had de code van het internet en gaf die ons. 




Later gingen we eens proberen om op internet te geraken en het is gelukt. Tegen 19 uur 30 waren we terug en gingen we samen eten. Het was heel lekker. We hadden een gezellige avond met Germen (de kok) en Nawin. Hij verblijft daar ook. Hij is daar voor zijn werk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten