Aangezien vandaag de leerkracht van de zesde klas nog niet
terug was, ging ik in de tweede klas observeren.
Ze begonnen met een repetitie
van rekenen. De leerkracht noteerde alle oefeningen aan het bord. Ze gaf bij
elke oefening nog een beetje uitleg over hoe ze die moesten oplossen. Ze kregen
tijd tot met de pauze om hier aan te werken. Na de pauze was er een les taal. De
leerlingen moesten de oefening gisteren al overschrijven. Het was een
invuloefening. Vandaag zouden ze deze dan samen invullen. Veel van de kinderen
hadden deze oefening nog niet of nog niet helemaal overgeschreven. De
leerkracht was hierdoor een beetje ambetant. Ze heeft dus nog eens alle zinnen
aan het bord geschreven. Dan pas konden ze samen de invuloefening maken.
Daarna was het tijd voor een les schrift. De leerkracht
schreef enkele woorden aan het bord. Ze zei hoe ze die schreef (boogjes, naar
boven, krulletje,…). De leerlingen moesten dit met hun vinger mee doen in de
lucht. Dan mocht een leerling vooraan aan het bord het woord van de leerkracht
overtrekken. De leerkracht gaf ondertussen ook weer die instructies. De andere
leerlingen deden met hun vinger mee in de lucht. Dan werden de schriften uitgedeeld. Voor de leerlingen
mochten beginnen, moesten ze mooi recht gaan zitten en hun schrift een beetje
schuin leggen. Dan pas konden ze aan de slag. Dan was het pauze. Na de pauze
deden ze nog een leestekst. Eerst legde de leerkracht de moeilijke woorden uit.
Daarna werd de tekst stuk voor stuk voorgelezen door de leerlingen. Na hem 3
keer gelezen te hebben, ging de leerkracht enkele vragen stellen over de inhoud
van het verhaal. Het laatste kwartiertje hebben ze samen nog enkele liedjes
gezongen.
Het was onze laatste naschoolse opvang dus beslisten we dat
ze al hun knutselwerkjes van de voorbije week mochten afwerken of toch met dit
materiaal verder werken. We hadden weer eerst heel de klas klaargezet en dan
pas iedereen gaan halen. De leerlingen amuseerden zich en bleven terug tot 16uur30.
We ruimden alles op en lieten dan al ons materiaal in het lokaal van het
schoolhoofd achter. Dit kan zij dan over de verschillende klassen verdelen. We
moesten ook nog enkele formulieren door haar laten invullen maar ze was vandaag
op bijscholing. De meester van de vijfde klas zou samen met ons bij haar thuis
gaan om deze in te vullen. Hij kwam dus na de naschoolse opvang bij ons. We
gingen samen naar haar maar ze was nog niet thuis. Hij stelde voor om samen
naar de stuwdam te gaan. Deze hadden we al eens gezien als we op trip gingen
maar we wouden wel nog eens gaan. We maakten weer enkele foto’s van het
prachtige uitzicht.
Hij ging met ons ook naar de andere kant van de stuwdam.
Normaal mag je daar niet gaan. Het is daar streng beveiligd maar hij vertelde
dat hij ons het mooie uitzicht wou laten zien en toen mochten we wel door. De
man noteerde wel onze naam en de nummerplaat van de auto. Het was daar nog veel
mooier! Echt prachtige natuur.
Na even rond te kijken, keerden we terug naar huis. We
gingen kijken of het schoolhoofd al thuis was maar dat was niet het geval. We
kregen haar nummer. Zo konden we haar zelf contacteren en gaan wanneer ze thuis
was. We keerden terug naar het logeergebouw.
We aten ’s avonds lekkere vis met aardappelen en groenten.
Ik kreeg ook nog een beetje bami. Het was heel lekker.
Ondertussen was er een
nieuwe gast toegekomen. Het was een Canadese vrouw van 73 jaar. Ze vertelde
veel. Ze had al heel veel rondgereisd en deed vrijwilligerswerk. Tegen haar
moesten we Engels spreken. Voor mij was dat een hele uitdaging maar ik heb me
wel kunnen redden. We hebben ook meteen een afspraak gemaakt met haar. Als ze
terug in de stad is, gaan we samen met haar iets gaan eten.
Na een lange babbel gingen we buiten nog even bij de anderen
zitten. Het kindje van één van de mensen dat daar ook werkt was daar. We
speelden met haar verstoppertje. Na even spelen, zocht ik mijn bed op.
We
zouden de volgende ochtend om 5uur30 moeten opstaan om te gaan vissen. Heel
vroeg, hé!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten