zaterdag 22 februari 2014

Vrijdag, 21 februari

Zoals de voorbije dagen liep mijn wekker weer om 6 uur af. Dit is echt wel vroeg. Het is hier dan nog pikkedonker maar tegen dat we met de fiets moeten vertrekken, rond 7 uur, is het wel al klaar. Vandaag was het niet zo een mooie dag. We hebben goed kennis gemaakt met wat ze hier verstaan onder ‘hevige regenbuien tijdens het regenseizoen’. Het was gewoon aan het gieten! We waren al aan het denken: ‘Hoe gaan we straks naar huis gaan?’ Gelukkig was het gestopt tegen dat we moesten vertrekken.


Vandaag was ik in het derde leerjaar gaan observeren. De leerkracht van deze klas was er niet maar dit was al enkele dagen. Dus springen er telkens enkele andere leerkrachten in. Vandaag was de zorgcoördinator daar en ook een zorgleerkracht. De kinderen hadden vandaag ook gym, zij noemen dit zo.
Ze begonnen de dag met het zingen van een soort ochtendlied. Daarna gingen ze verder met een zinnendictee. Ze keken ondertussen naar de betekenis van verschillende woorden. De leerkracht gaf hier ook een beetje meer uitleg bij. De leerlingen mochten zelf ook vertellen. Ze gingen ook nog eens enkele spellingsregels overlopen. Wanneer schrijf je een hoofdletter? Wanneer moet er een dubbele medeklinker  geschreven worden,…
Daarna volgende een repetitie (=toets) van rekenen. Het was maar één blaadje, dus niet zoveel. Ze mochten eerst nog een kladblaadje nemen om tijdens de toets te gebruiken. De toets ging over omzettingen in verband met m en cm, kilogram en pond. Er waren ook hoofdrekenoefeningen (maaltafels en handig rekenen). De laatste oefening was er één op het kloklezen. De leerlingen moeten hiervoor steeds hun banken uit elkaar schuiven zodat ze elkaar niet zouden kunnen storen.
Na de toets gingen de leerlingen leren hoe ze een staartdeling moeten maken. Dit doen ze echt op een andere manier als bij ons.

De leerkracht maakte eerst enkele oefeningen met de kinderen aan het bord. Ze deed dit stap voor stap voor. Daarna mocht een kind aan het bord eens komen uitleggen. Vervolgens namen ze hun schrift en moesten ze daar enkele oefeningen in overschrijven en maken. Ze leerden al met en zonder rest.


Na de speeltijd was het tijd voor gym. Normaal gaan ze daarvoor op een plein kort bij de school. Maar aangezien het al zo hard had geregend en het nog steeds bezig was, ging de leerkracht enkele spelletjes met hen spelen in de klas.
Het eerste spelletje heette ‘pingelen’. Dit steunt op hetzelfde principe als ‘de juf zegt’. Enkel als je ‘commando’ met een daaropvolgend commando hoort, mag je het uitvoeren anders niet.
Bij het volgende spel waren de leerlingen in groepen verdeeld. Er mocht van elke groep iemand naar voor komen. Ze moesten tegen elkaar strijden. Het was de bedoeling dat ze zo vlug mogelijk een piramide maakten met 10 bekers en die dan ook terug op een stapel opruimden. Wie dat als eerste deed, was gewonnen. Dit spel werd verschillende keren gespeeld zodat bijna iedereen aan bod was geweest. We speelden ook nog een spel met het alfabet. Er was een groep die het alfabet zei, een andere groep zei stop en nog een andere moest een opdracht uitvoeren met de gekregen letter. Zo kreeg de groep waar ik me had bijgezet de letter ‘J’ en we moesten 6 straatnamen bedenken. Dit was echt moeilijk. Maar ik had ons stratenplan bij en dus nam ik dat er maar bij. Dan was het natuurlijk een makkie ;) Als laatste spel speelden ze ‘dirigentje’.



Dan was het tijd voor een taalles. Ze gingen een tekst behandelen. De tekst werd door verschillende leerlingen voorgelezen. De leerkracht vroeg daarna om eens kort na te vertellen wat er allemaal in de tekst stond.
Daarna maakten ze een oefening over tegengestelden. De leerkracht legde dit uit door enkele voorbeelden te geven. Daarna maakten ze een mondelinge oefening. Deze oefening moesten ze daarna in hun schrift overschrijven en invullen. Als ze klaar waren, ging ik of de juf eens controleren dat alles juist geschreven was.




De agenda wordt ook nog verder aangevuld. Er moesten een paar repetities (toetsen) verplaatst worden omdat ze vrijdag carnaval gaan vieren.


Daarna werd er nog in een ander boek gelezen. Dit was een soort gedicht. Eerst lazen enkele kinderen het voor. Daarna werd de tekst klassikaal gelezen. Ze werden ook eens in 2 groepen verdeeld. Welke groep deed het meest zijn best?
Als afsluiter van de dag mocht elk kind een liedje zingen. Ze mochten hierbij ook dansen. De leerkracht gaf hen daar punten op. Niet iedereen is wel aan bod kunnen komen. Sommigen waren echt heel leuk om bezig te zien.
Als de les gedaan was, gingen we terug en zagen we de directeur van de school nog. Je kan na school een bakje eten gaan halen. Dat is wel leuk want het is typisch eten van hier. Dus hebben we ons een doosje gekocht om eens van dat eten te proeven. De directeur zei ook nog dat onze broek eigenlijk te kort was. Dit was een tegenvaller na mijn aankoop. Gelukkig heb ik nog 2 lange broeken van uit België mee. Deze ga ik dan in het vervolg aandoen.

We waren maar rond 2 uur 30 thuis. Dan heb ik nog even geskyped en daarna gegeten (middag). Ik heb nog een beetje aan mijn blog gewerkt.

We zijn 's avonds iets gaan eten in 'Zus en Zo'. Het was weer zoooooo lekker. We hebben echt genoten met zijn allen! Het was er ook heel aangenaam omdat ze die avond jazzmuziek hadden voorzien. We bleven nog even zitten en dronken samen een heerlijk cocktail.
Thuis speelden we nog enkele spelletjes. Daarna gingen we nog een stapje in de wereld zetten. Rond 3 uur 30 waren we terug thuis. We gingen allemaal meteen slapen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten